Dlaczego benzyna jest taka droga?

Jak widzimy na załączonym zdjęciu, benzyna w niektórych krajach jest tańsza niż w Polsce. Na przykład w Bahrajnie litr tego paliwa kosztuje (w przeliczeniu) nieco ponad 1,40 zł albo nieco ponad 2 zł, w zależności od liczby oktanowej. Mieszkańcy i tak narzekają, że jest strasznie drogo.

Dlaczego akurat paliwo jest tak silnie obciążone akcyzą i kosztuje w wielu krajach w przeliczeniu 5-6 zł (czy może i więcej) za litr? Temat na ciekawą pracę magisterską oraz materiał do przemyśleń dla osób, które próbują krytycznie analizować rzeczywistość. Argument, że „kraje arabskie mają duże zasoby ropy naftowej” nie do końca pasuje do Bahrajnu; to królestwo ma ograniczone złoża własnej ropy; sporo jednak importuje z Arabii Saudyjskiej i przerabia. Kolejny argument: „w innych krajach paliwo też jest drogie, a nawet droższe”, nie jest – jak się dobrze zastanowić – trafiony.

Dwie kwestie wymagają przemyślenia.

1. Paliwa są wysoko opodatkowane akcyzą, ponieważ łatwo wyegzekwować pobór podatku, a nie dlatego, że ich sprzedaż wiąże się z negatywnymi skutkami dla zdrowia, jak np. w przypadku alkoholu.

Wiem, obowiązuje minimalny poziom akcyzy w Unii Europejskiej, spalanie benzyny i oleju napędowego nie jest zbyt zdrowe, ale motyw efektywnego poboru podatku dominuje.

2. Drogie paliwa ograniczają mobilność. Powodują, że nie opłaca się dojeżdżać daleko do pracy. Podnoszą ceny wszystkich towarów (i wtedy wyższy jest VAT…). Ograniczają siłę nabywczą mieszkańców (zostaje mniej pieniędzy na inne towary, usługi).

Musi tak być?